در دوازدهمین قسمت از تریبون آزاد قمیشی موزیک ، نظر و تحلیل محمد ، یکی از هوادران سیاوش قمیشی را ، راجع به تنظیم ، میکس و مسترینگ آهنگ آینده خواهیم خواند.همانطور که بارها اشاره کردیم تنها هدف قمیشی موزیک از این بخش ، قرار دادن تریبونی جهت بیان نظرات شما عزیزان بوده و انتشار آن به منزله تایید بار فنی آن مطلب نخواهد بود.
همچنین در جواب کاربرانی که از  تحلیل های آهنگ آینده راضی نبودند باید گفت که تاکنون نظرات دریافتی قمیشی موزیک از افراد مختلف فعال در حوزه موسیقی چیزی جز این نبوده است.از تمام کسانی که تحلیل مثبتی نسبت به تنظیم ، میکس و مسترینگ این کار دارند دعوت میشود نوشته های خود را به تریبون آزاد قمیشی موزیک فرستاده تا در قسمتهای بعدی منتشر شود.

الیاس شیرزاد ، سازنده یا ترمیناتور؟

مقوله ی تنظیم ِ موسیقی یا سازآرایی مسئله ای به غایت مهم در عرصه ی تکامل یک آهنگ که شامل شعر ، ملودی خام ، صدای خواننده و امور مهندسی صدا مثل میکس و مسترینگ هست می باشد. همواره در آثار استاد سیاوش قمیشی که به راستی در امر ملودی سازی به نهایت استادی و بلوغ رسیده شاهد تنظیم هایی خاص و متفاوت با تنظیم های اون برهه از کار موسیقیایی بقیه ی آهنگساز ها و خواننده های ایرانی بودیم. از کار کردن با تنظیم کننده های نامی تاریخ موسیقی ایران مثل واروژان ، آندرانیک ، ناصر چشم آذر ، اریک (تنظیم کننده ی فرانسوی قبل از انقلاب) ، کاظم عالمی گرفته تا کار با تنظیم کننده هایی ناشناخته برای ما ایرانی ها مثل استیو مک کرام ِ آمریکایی یا کار با جوانانی که قبل از همکاری با سیاوش برای بازار موسیقی لس آنجلسی زیاد شناخته شده نبودن و در سایه ی استعداد ِ خودشون و در پناه ملودی های طلایی سیاوش قمیشی خودی نشون دادن ، مثل اروین خاچیکیان ، الن جی نظریان ، رامون عبدیشو ، خشایار احمدیه ، مسعود فولادی و .... . مدتی هست که سیاوش قمیشی با تنظیم کننده ی مقیم ایران به نام الیاس شیرزاد کار می کنه که البته حتما دلایل محکمه پسندی برای خود سیاوش داره. آهنگ هایی که الیاس برای سیاوش تنظیم کرده شامل آهنگ کلافه در آلبوم یادگاری ، آهنگ تردید و آخرین تک آهنگ منتشر شده از سیاوش به نام آینده هستن. تا جایی که از بررسی مارکت موسیقی داخل ایران دستگیرم شده الیاس شیزاد در سبک Dance , Trance , House برای دیگر خواننده ها به انجام کار تنظیم می پردازه ، و از بررسی تنظیم آهنگ کلافه در آلبوم یادگاری به این نتیجه می رسیم که الیاس در کل در کارش موفق بوده. اما مسئله ی اصلی به تنظیم آهنگی Slow به نام آینده برمیگرده که Theme راک داره و ملودی ای هست از ملودی های قدیمی سیاوش که برای شهره ساخته و با تنظیمی از نوید نحوی سالها پیش منتشر شده . اصولا سیاوش قمیشی بعد از مدتی کار کردن با تنظیم کننده ها به دلایل نا معلومی برای هواداران با اون ها به بن بست میرسه و در نتیجه اعلام اتمام همکاری میکنه و در طی زمان دیگه به هیچ ترتیبی راضی به همکاری با اون تنظیم کننده نمیشه. بعد از اینکه سیاوش قمیشی در تور کنسرت هاش رهبر اصلی ارکستر و تنظیم کننده ی محبوبش در سالهای اخیر خشیار احمدیه رو کنار گذاشت همه منتظر این بودند که این بار هم برای آهنگ های بعدی تنظیم کننده ی جدیدی که لایق همکاری با سیاوش باشه معرفی بشه ولی در کمال نا باوری سیاوش قمیشی برای تنظیم آهنگ آینده که هیچ ربطی به سبک تخصصی تنظیم های الیاس شیرزاد نداره این آهنگ رو به ایشان سپرد و نتیجه یک کار با ملودی زیبا ، شعر پر احساس و قابل قبول و مثل همیشه صدای خش دار و زیبا و تحریر های جادویی قمیشی اما با تنظیمی به شدت ضعیف بیرون اومد. برای کوتاه شدن سخن باید اشاره کنم از نظر من و ما که انتقاد میکنیم تنظیم آهنگ ایرادی تکنیکی از نظر موسیقیایی که بخواهیم بگیم این آهنگ در آکورد ها یا نوازندگی یا در تئوری و هارمونی موسیقی ایرادی داره نداریم ، چون سیاوش شخصی نیست که با دانش و تحصیلات موسیقی همچین کاری رو از یک تنظیم کننده بپذیره ، بلکه بحث تماما بر سر سلیقه ی چیدمان و انتخاب ساز و یا چیدمان درامز و استفاده از فضاسازی و افکت های نا مناسب و ریزه کاری هایی برای سبک شناخته شده ی سیاوش قمیشی و در مقایسه با استاندارد کارهای قبلی سیاوش و حتی موزیسین های معروف دنیاس. به شدت به نوع و انتخاب چیدمان و تبلچر نویسی و استفاده از صداها و در کل Programing ساز درامز که وظیفه ی اصلی ساخت ریتم در موسیقی رو برعهده داره اعتراض دارم. صدای Kick که برای این آهنگ انتخاب شده به شدت در تضاد با سبک آهنگ هست و بیشتر برای آهنگ هایی با تمپوی بالا مثل Dance Music استفاده میشه. در کل چیدمان ِ ساز دارمز ِ این آهنگ رو با چیدمانی که همین آهنگ در آلبوم بی کلام شهر خورشید داشته و توسط استیو مک کرام انجام شده مقایسه کنید و خودتون قضاوت کنید. بعد از اون به استفاده از افکت های پر شماری روی ابتدای آهنگ که سازها وارد میشن مثل Sidechain که درواقع بریده بریده شدن یا کم و زیاد شدن خط صدا هست و برای موسیقی هایی به سبک کلافه و تردید به کار میره و و انتخاب ساز سه تار برای موزیکی که درون مایه های راک با استفاده از سینتی سایزر و فضاسازی ِ ایجاد شده داره ، تکرار کلمه ی آینده توسط یک صدای افکت دار و مسائلی از این دست انتقاد دارم و این ها باعث شده ضعیفترین تنظیمی که تا بحال در آثار سیاوش قمیشی شنیده بودم به گوشم برسه. بماند که در بعضی از قسمت های آهنگ کاملا کمبود ریزه کاری و فضاهای خالی شنیده میشه. در نهایت از زحمتی که آقای الیاس شیرزاد برای این آهنگ کشیده تشکر میکنم و اعلام میکنم این نظر و نقد شخصی بنده به عنوان یک فعال در عرصه ی یادگیری موسیقی و شنونده ی قدیمی و بسیار دو آتیشه ی استاد سیاوش قمیشی ست. بدیهی ست که هنوز هم سیاوش قمیشی صد پله از بقیه ی ملودی ساز ها و موزیسین ها و خواننده های ایرانی جلوتر و استادی بی بدیل در عرصه ی ملودی سازی هست تا جایی که بعد از 15 سال روزانه چند ساعت شنونده ی موزیک ایران و بقیه ی دنیا بودن به این نتیجه رسیدم که سیاوش بی اغراق جزو 5 ملودی ساز برتر زنده ی دنیاس و تنها " موزیسین--خواننده ی " مارکت ایرانی هست که انواع سبک های مختلف مثل پاپ ، ترنس ، هاوس ، رِگِی ، لاتین جَز ، اسپانیش ، راک و بلوز رو امتحان کرده و باید قدر این برلیان درخشان رو بیشتر از قبل دونست.




نوشته شده توسط رحیم در پنجشنبه 2 مرداد 1393 و ساعت 09:46 ق.ظ [+] | نظرات ()  Share    
»» الیاس شیرزاد؛ نقطه ضعف قابل پیش بینی آلبوم های در دست تولید!»» سیاوش قمیشی ۷۵ ساله شد!»» فول کنسرت استانبول 2019»» ورژن سوم موزیک ویدیو قصه گل و تگرگ - اختصاصی قمیشی موزیک»» موزیک ویدیو پیوستگی؛ اختصاصی قمیشی موزیک»» گزارش تصویری کنسرت استانبول ترکیه - 7 نوامبر 2019»» گزارش تصویری کنسرت برلین آلمان - ۹ نوامبر ۲۰۱۹»» گزارش تصویری کنسرت دوسلدورف آلمان - ۱ نوامبر ۲۰۱۹»» گزارش تصویری کنسرت آمستردام هلند - ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹»» چهارمین ورژن رسمی حکایت؛ اختصاصی قمیشی موزیک»» گزارش تصویری کنسرت لندن انگلستان - ۱۲ اکتبر ۲۰۱۹»» "ببخش" منتشر شد!»» گزارش تصویری کنسرت استکهلم سوئد - ۵ اکتبر ۲۰۱۹»» "ببخش" ؛ تک آهنگ جدید»» تور اروپایی سیاوش قمیشی